Downtown

Zapraszam strategów

Dyskusje o grach planszowych, nowości, modyfikacje zasad.

Moderator:Avalanche

Ezechiel
Wędrowiec
Posty:30
Rejestracja:2009-01-28, 10:43
Lokalizacja:Gdynia / Łódź

Downtown

Post autor: Ezechiel » 2009-05-19, 11:10

Doszedł do mnie Downtown (wojna powietrzna nad Hanoi '65 / '72). Czy ktoś ma ochotę na wspólne rozpracowywanie systemu?

Zasady są po angielsku, jest ich też dość dużo. Na szczęście gra ma patent na ich poznawanie - jest kilka scenariuszy treningowych, powolutku wprowadzających w temat. Zasady są dobrze napisane - mało wyjątków i niejasności, sporo przykładów. Jako prawie zupełny laik (wiem co to są: F-4 i B-52) nie miałem problemów z ich zrozumieniem. Instrukcję da radę ściągnąć ze strony GMT.

Pierwszy scenariusz treningowy opowiada o nalocie jednego skrzydła amerykańskiego. Wietnamczycy startują awaryjnie i próbują zmusić Jankesów do awaryjnego wyrzucenia bomb i ucieczki. Myślę, że da radę go rozegrać w 90 minut.

Następne treningowe są trochę dłuższe - na oko stopniowo dochodzą do czterech godzin.

Awatar użytkownika
brathac
Mieszczanin
Posty:708
Rejestracja:2009-03-21, 20:18
Lokalizacja:Łódź
Kontakt:

Post autor: brathac » 2009-05-19, 13:15

Ja chętnie. Zawsze byłem fanem latactwa. Weź na Operację!!

Ezechiel
Wędrowiec
Posty:30
Rejestracja:2009-01-28, 10:43
Lokalizacja:Gdynia / Łódź

Post autor: Ezechiel » 2009-05-19, 15:41

Jasne, wezmę. Reszta poszła na gg.

Awatar użytkownika
brathac
Mieszczanin
Posty:708
Rejestracja:2009-03-21, 20:18
Lokalizacja:Łódź
Kontakt:

Post autor: brathac » 2009-05-21, 19:09

Po pierwszym czytaniu instrukcji mam bardzo dobre odczucia. Gra wiernie odwzorowuje realia historyczne i taktykę obu stron, a zwłaszcza zachodzące w niej zmiany na przełomie lat 1966-1972 np nowe pociski przeciwradiolokacyjne u strony amerykańskiej, czy sposób odpalania Dźwin z próbą namierzenia celu i włączenia radaru dopiero po odpaleniu pocisków u Wietnamczyków.

Generalnie gra polega na tym, że gracz grający stroną amerykańską musi przeprowadzić rajd bombowy nad konkretny cel. Do tego musi na odrębnej mapce wyznaczyć kurs formacji bombowej i przydzielić zespoły bojowe i wsparcia (walki radioelektronicznej, przeciwradiolokacyjnej, osłony myśliwskiej etc.). Każdy zespół ma przydzielone konkretne zadanie, w którym się specjalizuje.

Wietnamczycy do powstrzymania ataków dysponują artylerią lufową (23, 57 i 100 mm), radarami usprawniającymi działanie artylerii plot SON-9 (kod NATO - Fire Can), no i SAMami S-75 Dźwina (SA-2 Guideline). I oczywiście myśliwcami MiG, w wersjach 17, 19 i 21.

Amerykanie mogą zbombardować cel na różne sposoby w zależności od rodzaju maszyn jakie wykonują nalot, od bombardowania nurkowego, przez bombardowanie radarowe, nawigacyjne, a później bomby kierowane telewizyjnie i laserowo. Taktyka przeciwradarowa zaczyna się od obrzucania stanowisk plot. i radarów bombami kasetowymi, przez pierwsze pociski przeciwradiacyjne AGM-45 Shrike (które nie trafią w cel jeśli radar zostanie wyłączony, poza tym są lekkie i zadają niewielkie uszkodzenia) do pocisków AGM-78 Standard A i B (wersja B, potrafi nawet trafić radar, który zostanie wyłączony). Po przeprowadzeniu ataku bobowego, gracz amerykański musi wysłać nad cel maszyny rozpoznawcze, by dokonać tzw. damage assesment, czyli określenia dokładnych zadanych strat.

W grze jest mnóstwo opcji, ale nie ma tak że musisz stosować wszystkie na raz, więc gra nie powinna zmienić się w dłubaninę. Poza tym instrukcja jest napisana przejrzyście i każdą zasadę da się łatwo odnaleźć.

Generalnie nie mogę się doczekać spuszczenia paru bomb na żółtków

Awatar użytkownika
brathac
Mieszczanin
Posty:708
Rejestracja:2009-03-21, 20:18
Lokalizacja:Łódź
Kontakt:

Post autor: brathac » 2009-05-22, 20:11

Dziś rozegraliśmy pierwsze starcie w Downtown, w prosty scenariusz treningowy. Para amerykańskich A-4C Skyhawk miała za cel odnaleźć (1-2 na k10) i zbombardować jednostkę NVA na jednej z dróg na wybrzeżu. Dodatkowo Wietnamczycy mogli ukryć jedną jednostkę lekkiej artylerii plot, poza tym na pobliskim lotnisku czekał w gotowości klucz MiG-ów 17.

I próba brathac (USN) - Ezechiel (NVA)
Klucz A-4 wszedł w na planszę na niskiej wysokości, ale i tak został wykryty przez północno-wietnamskie radary. Z pobliskiego lotniska zaczął startować alarmowy klucz MiG-ów. A-4 obniżyły jeszcze wysokość i wykryły pod sobą oddział do zbombardowania, ale jednocześnie natknęły się na AAA. A-4 próbowały zawrócić by zrzucić bomby, ale celny ogień pelotek zdjął jedną maszynę, a zaraz później niewykryte dotąd MiG-i wlazły ostatniemu Skyhawkowi na ogon i posłały go na ziemię celnymi seriami z działek.

Memo na przyszłość: Nie latać zbyt nisko, pelotki mają mniejszą szansę trafienia a i bomby łatwiej się rzuca.

II próba Ezechiel (USN) - brathac (NVA)
Tym razem A-4 weszły na planszę na średniej wysokości, ale też zostały wykryte i znów z lotniska wystartowały na przechwycenie MiG-i. Skyhawki bezskutecznie poszukiwały celu nad autostradą unikając przy tym ostrzału lekkiej plot. Ponieważ celu nie odnaleziono, Ezechiel podarował bomby dżungli, a przez to chyba północno-wietnamskie radary straciły namiar. A-4 próbowały wejść na ogon MiG-om, ale nie zdołały ich namierzyć. W odpowiedzi MiG-i "stanęły i zawróciły w miejscu" Laughing i celnym ogniem Nudelman-Richterów (MiG 17 ma działko N-37 kal. 37 mm i dwa NR-23 kal. 23 mm) posłały jednego Skyhawka na ziemię bez strat własnych.

Memo na przyszłość: Poznać bardziej zasady ruchu.

ODPOWIEDZ