Europa 1400: The Guild

cRPG oraz inne gry komputerowe o tematyce fantastycznej

Moderator:Avalanche

Awatar użytkownika
Noname
Wędrowiec
Posty:110
Rejestracja:2008-10-12, 22:54
Lokalizacja:Łódź

Europa 1400: The Guild

Post autor: Noname » 2009-07-15, 15:20

Jestem ciekaw czy ktokolwiek miał okazję w to zagrać. Gra powstała siedem lat temu i nigdy nie została wydana w Polsce...a szkoda. Obecnie pojawił się jej sequel i parę dodatków do niego, w które niestety ze względu na stary PeCet nie mogę zagrać. W każdym razie w komentarzach do "dwójki" pojawiły się opinie, że jest słabsza od "jedynki", więc gdy wypatrzyłem na gamersgate wersję "gold" (gra + dodatek) z 5 ojro nie wahałem się zbyt długo.

Muszę przyznać, że gra jest kapitalna. Ogólnie rzecz biorąc to taki ekonomiczny sim w skali mikro i w realiach Europy XV wieku (choć sporo tu elementów fantastycznych). Zaczyna się jako 16-letni przybysz próbujący zrobić karierę w mieście - mamy trochę pieniędzy, skromny dom, miejsce pracy i dwóch pracowników, a naszym celem jest aby nasz ród panował nad miastem tj. nasi krewni na ważnych stanowiskach, warsztaty w ich rękach itd. To nie jest zadanie które można zrealizować za życia naszego bohatera, więc kontynuuję się grę przez jego dzieci i dzieci ich dzieci, co znaczy że trzeba pomyśleć o ożenku i wychowaniu potomków. Każda postać ma pewne umiejętności, które można rozwijać i pozostaje w pewnych relacjach względem innych mieszkańców miasta, jest więc element znany z cRPG.

Rozmyślnie użyłem określenia "miejsce pracy", bo nie trzeba być koniecznie rzemieślnikiem - oprócz dostępnych zawodów w rodzaju: kowal, cieśla, krawiec, aptekarz-alchemik, kamieniarz, czy perfumiarz, można zostać np. kaznodziejom, strażnikiem miejskim, szefem złodziejskiej szajki, rabusiem, kupcem, lichwiarzem, kuglarzem albo grabarzem-nekromantom. Na początku kieruje się jednym biznesem, ale można założyć inne tego samego lub innych rodzajów i nie trzeba nimi kierować osobiście tylko zatrudnić mistrzów do ich prowadzenia, a samemu zająć się intrygami.

Intrygi to druga nie mniej ciekawa część gry. W sumie są 72 posady w różnych instytucjach i każda oprócz pensji daje też pewne przywileje (np. ustala co jest legalne i określa poziom podatków). Aby je dostać trzeba zyskać prestiż i uznanie tych którzy decydują o obsadzie oraz...sprawić by konkurenci je stracili. Metod jest wiele od łapówek i pomówień po zastraszenie i porwania - wszystko po to by "nasi" ludzie znaleźli się na tych stanowiskach na których nam zależy. Oczywiście jest konkurencja w postaci innych rodów startujących mniej więcej z tej samej pozycji oraz w ogóle innych mieszkańców miasta. Miasto zresztą rozwija się na naszych oczach - powstają nowe budynki, po ulicach przechadzają się ludzi i jeżdżą wozy, zmieniają się pory roku dnia i pogoda - robi to niesamowite wrażenie.

Każdy zawód jest nieco inny i wymaga innego podejścia, a możliwości pokierowania naszym rodem jest mnóstwo. Gra nie jest łatwa do opanowania właśnie ze względu na multum możliwości, ale daje sporo satysfakcji i szczerze ją polecam (o ile ktoś lubi gry na których opanowanie trzeba poświęcić trochę czasu) .

oficjalna strona gry
opis w encyklopedii gier
jedna z nielicznych stron o grze (nie opisuje tego co jest w dodatku)

ODPOWIEDZ