Teksty dla Elmo

Pod batutą Elmo

Moderator:Elmo

Lukrecjusz
Osadnik
Posty:328
Rejestracja:2011-11-14, 20:57
Lokalizacja:Łódź

Teksty dla Elmo

Post autor: Lukrecjusz » 2014-03-31, 22:41

Jak obiecałem, dziś wrzucam pierwszy tekst po wstępnej przeróbce. Na dniach następne.
Pozdro 300
___

Co to jest RPG?

1. Czym jest gra RPG?

Gra fabularna jest grą wyobraźni, w której gracze wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się w wyobrażonym, fantastycznym świecie. Jej celem na ogół jest rozegranie kilku scen, jakby części filmu – stworzenie historii swojego bohatera i osiągnięcie umownie określonych, lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.

2. Na czym polega RPG?

Gry fabularne angażują graczy w odgrywanie pewnej, wybranej roli. Dzięki temu możemy doświadczyć w grze niezwykłych przygód i wielkich emocji. Możemy też zmierzyć się z ciekawymi zagadkami intelektualnymi, problemami etycznymi lub popisać zdolnościami aktorskimi… W RPG mamy nieograniczone możliwości.

Postacie graczy znajdują się razem w umownej, fikcyjnej rzeczywistości, wspólnie wyobrażanej sobie przez wszystkich uczestników. To, co będą robić, zależy wyłącznie od samych graczy. Ich możliwości są ograniczone jedynie realiami świata, w jakim toczy się gra.

RPG przypomina wspólne wymyślanie opowieści, jest jednak pełne dynamizmu i zaskakujących zwrotów akcji. Każdy uczestnik wprowadza do gry swoje pomysły, co może czynić jej przebieg gwałtownym i trudnym do przewidzenia. Z kolei gesty czy rozmowa postaci mogą być odgrywane na żywo, co często zwiększa ogólnie pojętą jakość gry.

3. Jak zacząć?

Należy zacząć od zapoznania się z dostępnymi podręcznikami, które pozwalają poznać zasady oraz świat gry. Posiadanie własnego podręcznika nie jest wymagane, aczkolwiek może ułatwić poszukiwanie zasad i przyspieszyć rozgrywkę, gdy kilku graczy musi przypomnieć sobie jakąś konkretną regułkę. Do tego dobrze posiadać podstawowe przybory piśmiennicze, jak kartka, długopis, ołówek, gumka...

Zamiast jednak kupować grę w ciemno, warto przyjść na spotkania pokroju Garści Przygód, gdzie można zapoznać się z interesującą nas pozycją bez konieczności wydawania pieniędzy. Wiele osób chętnie opowie o swoich ulubionych grach jak i wytłumaczy ich zasady, a w razie zainteresowanie poprowadzi grę.

4. Co to znaczy “prowadzić grę”?

Osoba prowadząca grę ma przed sobą szereg zadań, jak wymyślenie konceptu przygody w której gracze wezmą udział jak i rozplanowanie poszczególnych postaci niezależnych oraz ich relacje ze światem przedstawionym. Osoba prowadząca powinna bezstronnie rozstrzygać konflikty wśród postaci oraz adekwatnie opisywać reakcję świata przedstawionego na działania postaci, stosując zasady opisane w podręczniku do gry w celu uniknięcia stronniczości.

5. Jak przebiega gra?

Prowadzący opowiada graczom o bieżącej sytuacji w świecie gry, ustala szczegóły, wskazuje gdzie znajdują się ich postacie i co się dzieje wokół nich. Każdy gracz stara się mówić jako swoja postać i deklarować jej działania.

Poza opisywaniem świata przedstawionego oraz rozstrzyganiem działań postaci osoba prowadząca odgrywa także wszystkie postacie niezależne, czyli inne od postaci graczy, opisując podejmowane przez nich akcje oraz reakcję świata na ich obecność i działania.

6. O czym muszą pamiętać grający?

Przede wszystkim o tym, że celem RPG nie jest konkretna wygrana, ale możliwość doświadczenia fantastycznych przeżyć. Prowadzący ani inni gracze nie są dla siebie przeciwnikami. Nawet, jeśli dochodzi do walki między postaciami, jest to tylko część gry. Gracz winien pamiętać, że jego postać to nie on sam. Prowadzący powinien także dbać o postacie graczy, aby miały szansę zaistnienia we wspólnie tworzonej historii, a przede wszystkim być bezstronnym arbitrem, rozliczającym działania postaci w ustalonym świecie.

7. Warto więc czytać RPGi...

Większość gier fabularnych to istne skarbnice pomysłów. Światy znane dotychczas wyłącznie z książek czy gier, wyobraźni pisarzy i programistów, mogą być eksplorowane również i przez was! Falloutowe pustkowia, cyberpunkowe miasta przyszłości, możni rycerze walczący ze złem przy pomocy magicznych przedmiotów czy też eksploracja kosmosu, niczym z serialu Star Trek!

Dla każdego znajdzie się coś, co może go zainteresować.

...i warto w nie grać. Zapraszamy na nasze sesje (hiperlink do grafiku gier)

Lukrecjusz
Osadnik
Posty:328
Rejestracja:2011-11-14, 20:57
Lokalizacja:Łódź

Post autor: Lukrecjusz » 2014-04-01, 21:32

I numer #2:

O projekcie

“Garść Przygód” to projekt Stowarzyszenia Miłośników Erpegów i Fantastyki, mający na celu propagowanie nowych gier fabularnych, dając szansę na uczestnictwo w „sesji” danego systemu RPG.

Sesje odbywają się w dwutygodniowych odstępach na zebraniach SMFa, solidnie przygotowane – wystarczy, że przyjdziesz, włączysz wyobraźnię i możesz wejść do gry!.

Projek przeznaczony jest nie tylko dla początkujących w RPGowym świecie – z każdą kolejną odsłoną Garści Przygód gramy w inny, nowy system, dając okazję na poznawanie różnych światów z najnowszych gier RPG.

Jeśli do tej pory tylko słyszałeś o tytułach takich jak Afterbomb Madness, Armie Apokalipsy, Bestie i Barbarzyńcy, Dungeons & Dragons 4 edycja, Głębia Przestrzeni, Kwiat Paproci, Iron Space, Numenera, Pathfinder, Wampir Requiem, Warhammer 3ed. czy też Warhammer 40 000 - zapraszamy! Nasi prowadzący z chęcią zapoznają cię zarówno ze światem gry, jak i z jej zasadami.

Przyjdź, przekonaj się na skórze własnego bohatera, co to znaczy prawdziwa przygoda!
Ostatnio zmieniony 2014-04-01, 21:38 przez Lukrecjusz, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Elmo
Szlachcic
Posty:1306
Rejestracja:2008-11-08, 22:11
Lokalizacja:łódź
Kontakt:

Post autor: Elmo » 2014-04-01, 22:28

Tekst #2 - podoba mi się, tylko coś mi nie pasuje w tej wyliczance: jakbyśmy mieli tylko takie systemy prowadzić.

Tekst #1 - fajny, jutro go przeczytam jeszcze raz, ale na razie nie mam żadnych uwag.
Obrazek

Lukrecjusz
Osadnik
Posty:328
Rejestracja:2011-11-14, 20:57
Lokalizacja:Łódź

Post autor: Lukrecjusz » 2014-04-02, 20:04

#2 - fraza „takich jak” wystarczy do rozróżnienia pomiędzy wyłącznością, a podaniem przykładu.

Lukrecjusz
Osadnik
Posty:328
Rejestracja:2011-11-14, 20:57
Lokalizacja:Łódź

Post autor: Lukrecjusz » 2014-04-03, 21:19

Czy naprawdę spośród całej grupki megamastamindów RPGowych tylko Elmo jest w stanie wypowiedzieć się na temat tych tekstów?!

Jakikolwiek brak zainteresowania -czymkolwiek- jest wręcz porażający.

Awatar użytkownika
Elmo
Szlachcic
Posty:1306
Rejestracja:2008-11-08, 22:11
Lokalizacja:łódź
Kontakt:

Post autor: Elmo » 2014-04-03, 21:22

Lukrecjusz pisze:#2 - fraza „takich jak” wystarczy do rozróżnienia pomiędzy wyłącznością, a podaniem przykładu.
Masz rację.
Lukrecjusz pisze:Jakikolwiek brak zainteresowania -czymkolwiek- jest wręcz porażający.
Niestety masz rację.
Obrazek

Lukrecjusz
Osadnik
Posty:328
Rejestracja:2011-11-14, 20:57
Lokalizacja:Łódź

Post autor: Lukrecjusz » 2014-04-04, 17:36

No, to kiedy te teksty zostaną zaktualizowane na stronce Garści Przygód?

Lukrecjusz
Osadnik
Posty:328
Rejestracja:2011-11-14, 20:57
Lokalizacja:Łódź

Post autor: Lukrecjusz » 2014-04-06, 13:34

Chase x1

Awatar użytkownika
Elmo
Szlachcic
Posty:1306
Rejestracja:2008-11-08, 22:11
Lokalizacja:łódź
Kontakt:

Post autor: Elmo » 2014-04-06, 14:55

Najpóźniej we wtorek to zrobię.
Obrazek

Lukrecjusz
Osadnik
Posty:328
Rejestracja:2011-11-14, 20:57
Lokalizacja:Łódź

Post autor: Lukrecjusz » 2014-04-06, 21:20

Spoko. Btw - potrzeba przejrzeć jakieś inne teksty?
Ostatnio zmieniony 2014-04-06, 21:21 przez Lukrecjusz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Elmo
Szlachcic
Posty:1306
Rejestracja:2008-11-08, 22:11
Lokalizacja:łódź
Kontakt:

Post autor: Elmo » 2014-04-07, 17:00

Na razie nie, bo niczego więcej nie ma.
Obrazek

Zablokowany